j
if true:
false; else: true
MARIA SEVILLA
1+2=3
Tres:
determinant del nom de
tipus
numeral, concretament, cardinal. Per exemple:
A
l’atzar agraeixo tresi
donsi:
haver nascut dona,
de
classe baixa i nació oprimida.
I
el tèrbol atzur de ser tresii
voltesii
rebel.1
Tres
també funciona com a complement del nom en casos com ara: la
pàgina tres; el
quilòmetre tres.
En tant que substantiu, però, i com a nucli del sintagma
nominal, tres fa
referència al nombre tres i/o a coses designades amb el nombre
en
qüestió: la
xifra tres,
o un tres
d’espases.
El tres
en la seva accepció de nombre, doncs, es defineix pel valor
aritmètic del nombre en qüestió; valor que, per la
seva banda,
determina la quantitat específica d’unitats a què
els tres que
funcionen com a complements del nom es refereixen: tres
dons, tres
voltes rebel.
En
un sentit aritmètic, el nombre tres és el nombre natural
que se
situa després del dos i abans que el quatre. És, alhora,
el segon
nombre primer (després del dos) i el primer nombre primer senar.
També és —i en tant que resultat de la suma dels
dos nombres que
el precedeixen immediatament— el quart terme de la
successió de
Fibonacci, la qual cosa pot voler dir molt i, alhora, no diu res.
Fotograma de la pel·lícula
de Darren Aronofsky Pi:
Faith in Chaos
(1998).
Tres
és la part entera del nombre pi. Tres és el nombre
mínim de
costats, de vèrtex i d’angles que es necessiten per formar
un
polígon, i el polígon amb tres costats, tres
vèrtex i tres angles
és el triangle.
A
la de tres: una, dues... ¡salta!
De
petita, varen ensenyar-me que no era veritat si no pot dir-se a la de
tres: una, dues... ¡salta! A la de tres: a la de tres és
quan se
salta a la piscina. A la de tres, com les bessones: ¡pedra,
paper,
tisores! Com les parques, que són tres. La rínxols
d’or i els
tres ossets. Els tres porquets i el llop ferotge. Els tres reis mags
i els mosqueters. Les lleis de Newton a l’extrem d’un
trampolí,
a punt de dir-se a la de tres, i sempre a punt d’esdevenir alguna
altra cosa: els tres estats de la matèria, per exemple. O els
tres
ordres de l’art clàssic: dòric, jònic; base,
fus; corinti i
capitell. Llums, càmera i... ¡acció!
Els
tres colors primaris. La clau de sol, de do i la clau de fa. El
subjecte, el verb i el predicat. El temps present, passat, futur. Les
tres persones (jo, tu, ell/a) gramaticals. Les guerres púniques.
Per
mar, per terra i aire; i plogui o nevi o faci sol. ¡Redueix,
recicla, reutilitza! Les tres lleis de la robòtica. Abraham,
Isaac,
Jacob. Diu que morí amb trenta-tres anys i eren les tres, i diu
que
va ressuscitar el tercer dia: i a la una, dues... ¡salta!
A
la de tres: sempre seran tres cullerades, de petita, les que et
falten per ser gran i créixer forta. La primera, en nom del
papa; la
segona, en nom del fill; la tercera en nom dels múltiples de
tres
que fan possible que
puguem
dir-la no sé com, però articulada en un-dos-tres;
un-dos-tres;
un-dos-tres; un-dos... L’estat de dret. El vals vienès. La
liberté, l’égalité i fraternité. La
cantarella de la troika. La
que és ¡una, grande y libre! Aquell que vini, vidi, vici,
o l’eix
Berlín, Madrid i Roma. Els triumvirats. De petita,
m’ensenyaren
que és veritat si pot ser dit a la de tres: a la una, dues...
¡salta!
A
la de tres: si dius Verònica tres cops mirant-te sola en el
mirall,
vindrà el fantasma de Verònica i et llevarà la
vida però, primer,
et traurà els dos ulls perquè t’admiris com si tu
fossis una
altra. «Verònica, Verònica, Verònica»,
diràs. Ella vindrà, et
traurà els dos ulls, i tu veuràs com vas morint-te...
perquè el
més valuós de tot no és tant morir-se com
saber-se, mentre et
mors, en algun lloc que no soc jo,
ni tu,
però una
altra.
L’important, des que ets petita, és
-
que articulis el desordre
enllà
de tot allò que en resta
de llevar-li
el tu i
el mi de
l’equació
|
A
és B com X és a Y, on
A = jo
B = tu
Y = el
món
X = el valor de síntesi
|
i
ho facis amb la dolça cantarella, no sé com, però
articulant-nos
en un-dos-tres; un-dos-tres; un-dos-tres; un-dos...
Fotogrames
de la pel·lícula de Darren Aronofsky Pi:
Faith in Chaos
(1998).
El
triangle com a punt
Hi
ha un valor, per tant, del tres
que ho és de síntesi. Que ho és des que ets petita
i t’ensenyaren
que les coses són veritat quan s’articulen en sistemes de
tres
potes... i és que el trípode és la forma
més estable. El triangle
és la figura més estable: fa impossible la diagonal, no
pot
traçar-se de biaix. El tres,
així pensat, tendeix a l’equilibri i tot tendeix,
així pensat, a
ser comptat de tres en tres.
Així
pensada, la brusca oposició entre tu i jo
és atenuada per la síntesi d’un món
que ens precedeix i ens amalgama. La brusca oposició entre el
zero i
l’u, el tot o el res, el ver o el fals... és superada,
així
pensada, per la síntesi d’un peu que sempre hi és,
que és
anterior i que, exactament pel fet de precedir l’oposició
i tenir
un valor donat i estable, ens apuntala. Els vèrtexs del
triangle,
així pensats, són l’un
i l’altre
definits per un tercer
que els equilibra en tant que punt —i punt
en tant que definit per un valor prefigurat, no relatiu ni
intercanviable:
L’aritmètica
s’esgota en la ipseïtat.
El
mapa, així pensat, resulta de l’esforç
d’articular el desordre
mitjançant la trigonometria, i d’acord amb un model tal
que tots
els punts puguin definir-se en relació directa amb el valor
constant
de referència que genera, idèntic a ell mateix, el nucli
del
sistema de coordenades. Això és:
Essa terceira perna eu
perdi. E voltei a ser uma pessoa que nunca fui. Voltei a ter o que
nunca tive: apenas as duas pernas. Sei que somente com duas pernas
é
que posso caminhar. Mas a ausência inútil da terceira me
faz falta
e me assusta, era ela que
fazia de mim uma coisa encontrável por mim mesma, e sem sequer
precisar me procurar.2
El
mapa, així pensat, resulta de l’esforç
d’apuntalar-ho tot amb
el valor donat d’un punt estable, no relatiu ni intercanviable,
que
s’esgota en la seva identitat. El nombre tres,
així pensat, és la ficció del punt precís
on es retroben els
binomis: n’és la síntesi. El retorn a la Unitat. La
cosa plena i
acabada... i és per això que, de petita, varen
ensenyar-me que no
era veritat si no pot dir-se a la de tres: una, dues... ¡salta! A
la
de tres: a la de tres és quan se salta a la piscina. A la de
tres,
com les bessones: ¡pedra, paper, tisores! Com les parques, que
són
tres. La rínxols d’or i els tres ossets. Els tres porquets
i el
llop ferotge. Els tres reis mags i els mosqueters.
Les
lleis de Newton a l’extrem d’un trampolí, a punt de
dir-se a la
de tres, i sempre a punt d’esdevenir alguna altra cosa...
però no
arriba. Sempre a punt del salt. Sempre a trenc de bull. Sempre a punt
de treure’m les rodetes de la bici perquè sei
que somente com duas pernas é que posso caminar.
Però és que ens pesa tant la nosa:
You
do not do, you do not do
Any
more, black shoe
In
which I have lived like a foot
For
thirty years, poor and white,
Barely
daring to breathe or Achoo.3
Feixuc
com un marbre, un
sac ple de Déu.4
El
triangle com a vector
De
petita, varen ensenyar-me que no era veritat si no pot dir-se a la de
tres: una, dues... Tres
com a ficció de plenitud. Tres
com a ficció d’unicitat amalgamant del zero i l’u. Tres com a
ficció d’identitat: del tres
mateix com a valor de tres en termes
absoluts. Varen ensenyar-me, de petita, que no era veritat si no pot
dir-se a la de tres: una, dues... i és imperatiu, des
d’aleshores,
d’acabar la cantarella. Una, dues... ¡salta! A la de tres:
a la de
tres és quan se salta a la piscina. A la de tres, com les
bessones:
¡pedra, paper, tisores! Com les parques, que són tres. La
rínxols
d’or i els tres ossets. Els tres porquets i el llop ferotge. Els
tres reis mags i els mosqueters..
Fotogrames
de la pel·lícula de Jan Svankmajer Šílení
(2005).
A
la de tres: una, dues... és imperatiu. Com si deixar a mitges la
cançó fos un senyal massa palès
d’exposició. De fet a mitges.
De mancar-li alguna part, i consistència. D’un sistema que
volia
ser conjura (a la una, dues, ¡tres!) de plenitud,
d’unicitat i
identitat, però que al final és l’evidència
d’un fracàs.
D’una derrota a la bestreta. De mancances radicals i irreparables
que condemnen el model, per bé i per mal, a la incompletesa.
Això
és:
Quan intento de captar
allò que ha estat essencial de la meva insatisfacció
crònica, se
m’apareix sempre un esquema triangular —¿no
és un triangle,
també, que enquadra l’ull de Déu en les
representacions piadoses?
El triangle, que limita la nostra percepció gramatical amb les
tres
persones del verb. El triangle, que irromp en la immobilitat
harmònica o tensa del dos i aporta moviment i, doncs, conflicte
entre allò que és i l’agent de canvi. El triangle,
que a voltes
s’obre en altres triangles, com les palmeres dels castells de
foc,
i que es fan i es desfan contínuament, se superposen,
s’interpenetren, s’interseccionen. El triangle, imatge de
la
perpètua tria i del perpetu trair. [...] I que, de fet, la
imatge
suada i ressuada de l’adulteri clàssic em serveixi de punt
de
partida, potser com qualsevol altre triangle que prengui un perfil
ben concret i definit. M’he sentit, en aquesta nostra
història,
com si permanentment fos l’«altra» sense que en
l’altre vèrtex
hi hagués precisament cap «una» —ni cap
«un», evidentment—.
[...] A l’altre vèrtex del triangle només hi podria
posar un mot
d’acceptació tan ampla que gairebé és com no
dir res: «el món».
I, potser, intentant d’afinar: «el món en tu».
Sovint he tingut
la sensació sens dubte fal·laç que fora
d’aquest «món»
complex, embolcallador, poderós —i que, cal no oblidar-ho,
imposa
una llei hostil a la mena d’amor que tu i jo hem intentat de
viure—, la majoria dels conflictes que ens han oposat haurien
estat
inexistents. És cert que bona part dels problemes, desconfiances
i
incomprensions provenen de la manera diferent en què cada una es
relaciona amb el «tercer» en presència, que de
vegades pren la
forma d’«absent» present. I dels diferents pactes que
cada una hi
ha establert. I de les diferents tries i les diferents traïcions a
una suposada complicitat prèvia. Però, ¿què
restaria de
nosaltres, si eliminem aquest referent necessari per a tota
existència real? És, potser, aquest estira-i-arronsa amb
el món
allò que ens defineix d’una manera més singular.5
Lluny,
molt lluny de les ficcions aritmètiques dels valors que
s’esgoten
en ells mateixos en termes absoluts d’identitat, aquest és
un
model de forma triangular (però de triangle invertit, de
latència
inestable) i novament inspirat en els mètodes
cartogràfics de la
trigonometria. Aquest cop, però, en el model no hi té
cabuda el tres
en tant que nombre (la
xifra tres, un tres
d’espases),
sinó en tant que element díctic (tres
dons, tres
voltes rebel),
és a dir: en tant que complement del nom amb una
semàntica molt
acotada (tres unitats, exactament) però, al mateix temps, molt
poc
específica (tres unitats, exactament, però de qualsevol
cosa), i
tot plegat en la mesura que la càrrega semàntica del tres complement
del nom
depèn del fenomen de la dixi... i la dixi assenyala.
Però la dixi no anomena.
A
diferència de l’aritmètica, que defineix els valors
i les
qualitats intrínseques dels nombres sense assenyalar
absolutament
res fora del valor mateix dels nombres, la dixi indica on cal mirar,
però no articula (o ho fa a un molt baix nivell
d’implicació)
allò que estem mirant. La dixi, aleshores, és un fenomen
de la
llengua radicalment contingent i excepcional, perquè lluny
d’aspirar
a anomenar la
realitat (això és: codificar-la, ordenar-la i mesurar-la
d’acord
amb uns valors definits per ells mateixos), la dixi es limita a ser
un senyal: una absència present, un espai buit de contingut
però,
precisament per això, susceptible d’adoptar nous
continguts o
valors cada vegada.
Els
vèrtexs d’aquest triangle del revés, per tant, no
els podran
formar mai punts definits (i definits per valors
codificables). Per tal d’assenyalar
una posició en l’espai sense anomenar-la
ni
establir-la, doncs, els vèrtexs d’un triangle del
revés no els
podran formar mai punts, sinó vectors: no llocs, sinó
desplaçaments. No estats, sinó tendències,
trànsits,
intencions... Per descomptat, no hi haurà cap valor donat,
constant
ni estable que permeti de fixar cap posició, i la certesa
serà
sempre relativa. Sempre renovada des dels termes i les condicions de
redefinició constant del pacte.
If
true then false; if false then true
Recalculant
la ruta: de petita, varen ensenyar-me que no res era veritat si no
pot dir-se a la de tres: una, dues... ¡salta! A la de tres: a la
de
tres és quan se salta la piscina. A la de tres, com les
bessones:
¡pedra, paper, tisores! Ja després, quan vaig ser gran, he
vist que
tot pot ser veritat de tres en tres, però cinc de cada tres diu
que
és mentida. Perquè dit de tres en tres fa que és
veritat, malgrat
que nou partit per tres de cada dos diu que es mentida, i que no res
pot ser veritat si no pot dir-se a la de tres: una, dues...
Era
la dièresi més alta de la paraula traïció.6
Era
la dièresi més brusca i esmolada de la paraula
ipseïtat. Era la
unitat partit pel tres no conciliable d’un triangle despenjat de
cap per avall que es dessagnava, gota a gota... i era la
latència de
la inestabilitat. Eren tres vectors com punts de fuga. Tres
fantàstiques promeses anunciant la bona nova del fracàs
allà on es
tallen el sistema amb el col·lapse.
¿Hay
algún fin más noble
que
demostrar la propia inexistencia?7
Eren
les tres cares: cinc de cada tres no són veritat. I els
demanava:
sigui la distància que em separa del pinyol de la
mancança un
esvoranc no articulable, i amb tendència a l’infinit.
Sigui, si
n’hi ha, el centre en tant que desplaçant-se. Sigui
aproximar-se
un estat tens de la matèria putrefacta. Sigui superior el
fregament
com més m’hi allunyi i més m’hi atanso com
menys s’accelerarà
el còmput gravitacional, tendint a zero. I que calculi quina
probabilitat d’impacte nul·la entre jo sol i els meus
fantasmes.
Porta
entre mar
i
mar
la
paraula:
exili
de l’exili.8
Recalculant
la ruta: de petita, varen ensenyar-me que no res era veritat si no
pot dir-se a la de tres: una, dues... i ara he vist que tot pot ser
veritat de tres en tres, malgrat que cinc de cada tres diu que
és
mentida i que, llavors, tant si és veritat que diu que no com si
és
mentida i fa que sí, la paradoxa:
Qualsevol
sistema en el qual les veritats són definides
axiomàticament es
troba subjecte a la incompletesa. ¿Hi haurà cap algoritme
que
dibuixi la indecidibilitat? Tertium (non) datur: restes de la
lògica
implacable del col·lapse amb si mateix. Fantasma del sistema
quan no
hi ha res més que el rastre de la pèrdua del sistema en
l’autofàgia
d’ell mateix.
Les
fantasmagories, els forats i la reivindicació de
l’esbós o
esborrany com a expressió del sentit obert i inconclús de
les obres
d’art. A la imatge, una tinta i aquarel·la sobre paper de
Henry
Michaux, Sense
títol
(1948).
>>>Sistema
(circumstancial) de coordenades>>>
Aquest
text és, inicialment, el resultat d’un aprofundiment en la
lectura
del poemari Qui
no s’anomena (2018),
de l’Anna Pantinat. Al mateix temps, és el resultat de la
interpretació lliure, imprecisa i probablement matussera de
certs
textos i teories mal digerides del filòsof Jacques Derrida i del
matemàtic Kurt Gödel.
Les
citacions (en cursiva) incloses en el text són les següents:
1
Maria-Mercè Marçal, Cau
de llunes
(1977).
2 Clarice
Lispector, A
pãixao Segundo G. H.
(1964).
3 Sylvia
Plath, Ariel
(1965).
4 Ibídem.,
de la traducció de Montserrat Abelló (2006).
5
Maria-Mercè Marçal, La
passió segons Renée Vivien
(1994).
6 Maria
Cabrera, La
ciutat cansada
(2017).
7 David
Leo García, Nueve
meses sin lenguaje
(2018).
8 Maria-Mercè
Marçal, Raó
del cos
(2000).
>
Però també podrien haver estat tot unes altres >>
Recalculant
la ruta >>> Indefinidament
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|